Van lokale naar centrale bediening
De brugwachter die lokaal op de brug vanuit het brugwachtershuisje zijn beroep uitoefent, verdwijnt meer en meer uit het straatbeeld. Vaarwegbeheerders kiezen namelijk steeds vaker voor centrale bediening van bruggen en sluizen. Om de beroeps- en pleziervaart ruimere openingstijden te bieden. Maar ook om hun personeel efficiënter in te zetten. Zo ook Provincie Friesland die de komende jaren naar verwachting veertig bruggen op afstand gaat bedienen. Dit vindt plaats vanuit It Swettehûs, een modern circulair gebouw langs het Van Harinxmakanaal in Leeuwarden. Maar hoe zorg je ervoor dat de mensen die daar komen te werken op een veilige, vlotte en comfortabele manier hun taken kunnen uitvoeren?
Op deze vraag ontwikkelde Jorrit Jansen samen met het projectteam en de eindgebruikers een visie op de centrale bediening. Hierin zijn diverse vragen meegenomen en de eerste contouren voor de afstandsbediening geschetst. Een greep uit de belangrijkste onderwerpen: hoe geef je het proces vorm vanaf aanmelding van een brugopening tot en met de bediening? Hoe vindt de werkverdeling en samenwerking plaats? Hoe breng je de brug in beeld met camera’s, zodanig dat de bedienaar snapt waar hij naar kijkt? Welke informatie- en bedienmiddelen zijn nodig om het werk veilig en vlot uit te voeren? Hoeveel werkplekken heb je nodig en hoeveel vloeroppervlakte?
Met de visie als leidraad zijn de verschillende onderwerpen, zoals werkprocessen, camera-presentatie, bedieningsinterface, informatiemiddelen, werkplekken en inrichting, in overleg met de eindgebruikers uitgewerkt tot een voorlopig functioneel ontwerp. Op basis hiervan is een proeftuin gestart waarin de ontwerpen beproefd zijn in de praktijk en alle functionaliteiten zijn getest met enkele aangesloten bruggen. Tijdens deze fase zijn de ontwerpen verder aangescherpt. Met veel aandacht voor veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en comfort is een definitief ontwerp en een functioneel programma van eisen opgesteld voor de nieuwbouw van It Swettehûs.
Er is een definitieve centrale gerealiseerd waar de operators met de betrokkenheid van vroeger en met de technieken van nu, veilig, vlot en comfortabel de vaarweggebruikers hoogwaardige service kunnen verlenen.
Verantwoordelijkheid
Tijdens de aanbesteding en realisatie van dit project was Jorrit verantwoordelijk voor de visie, uitwerking, begeleiding, borging en toetsing van de gerealiseerde ontwerpen. Dit deed hij onder de vlag van vhp human performance.
Klik op de knop hieronder om contact met ons op te nemen.