ErgoNautica zorgt voor optimale afstemming tussen mens, organisatie en techniek in complexe nautische werkomgevingen
Zuid-Holland
Wat is de meest veilige manier om een brug in beeld te brengen?
Bruggen en sluizen in Nederland worden op grote schaal op afstand bediend vanuit daarvoor bestemde bediencentrales. In deze centrales zitten meerdere bedienaars in één ruimte. Zij werken samen om een veilige en vlotte doorstroming van weg- en vaarwegverkeer mogelijk te maken.
Ontwikkeling verkeersmanagement centrale, Noord-Holland
Managen van verschillende verkeersstromen
Provincie Noord-Holland bedient sinds 2019 bruggen en sluizen vanaf weg- en waterhuis de Langebalk in Heerhugowaard. Maar eigenlijk is het meer dan het bedienen van bruggen en sluizen. In een drukke provincie als Noord-Holland ben je er niet alleen voor het scheepvaartverkeer, maar maak je als operator voortdurend een afweging tussen verschillende verkeersstromen.
Incidentanalyse Bosrandbrug, Noord-Holland
Onderzoek op basis van TRIPOD Bèta incidentanalyse om herhaling te voorkomen
In Nederland vinden op jaarbasis miljoenen brugopeningen plaats. Het is dan ook niet vreemd dat er wel eens wat mis gaat. Bij een (bijna)ongeval speelt meestal ook de menselijke factor een rol. Dat kan zowel aan de kant van de (vaar)weggebruiker zijn als aan de kant van de bedienaar.
It Swettehûs
Van lokale naar centrale bediening
De brugwachter die lokaal op de brug vanuit het brugwachtershuisje zijn beroep uitoefent, verdwijnt meer en meer uit het straatbeeld. Vaarwegbeheerders kiezen namelijk steeds vaker voor centrale bediening van bruggen en sluizen. Om de beroeps- en pleziervaart ruimere openingstijden te bieden.
Gebruiksvriendelijke interface voor het detecteren van risicovolle situaties bij brugbediening
De ontwikkeling van een toekomstbestendige interface
ErgoNautica heeft een gebruiksvriendelijke user interface ontworpen voor het nieuwe detectiesysteem van RWS. Dit systeem gebruikt slimme camera’s en sensoren om objecten, voertuigen en mensen te detecteren. Het helpt de operator om sneller en veiliger te werken.
Effectieve herinrichting volgens ergonomische richtlijnen
De meeste schepen voor beroepsvaart gaan meer dan vijfentwintig jaar mee. In de loop van zo’n periode worden op de scheepsbrug diverse nautische informatie-, communicatie en bediensystemen geïntroduceerd of vernieuwd.
‘Jorrit weet op grond van kennis en ervaring op passende wijze advies te geven over mens-machinerelaties; werken uit oogpunt van gebruikers en functionaliteit, en techniek daarop volgend laten zijn.’
Anne de Jager, programmamanager afstandsbediening
Klik op de knop hieronder om contact met ons op te nemen.