Selecteer een pagina

Functioneel ontwerp bedieninterfaces

We zien in het land van verkeersbegeleiding en brug- en sluisbediening een breed scala aan interfaces voor marifoonbediening, brug- en sluisbediening, verkeersbegeleiding en navigatie. De ene is heel steriel vormgegeven terwijl de ander bontgekleurd is en een grote hoeveelheid informatie presenteert. Hoewel er veel kaders, richtlijnen en normen zijn, lijkt iedereen zijn eigen wiel uit te vinden. Hierbij wordt de interface nog te vaak ontworpen vanuit technisch perspectief.

Hoe zorg je ervoor dat de bedienaars afhankelijk van de situatie de juiste informatie gepresenteerd krijgen? En dat deze informatie goed opvalt? En dat gebruikers intuïtief snappen wat de volgende stap is, ook bij afwijkende situaties? Kortom, hoe ontwerp je een interface volgens human centered design principes.

ErgoNautica leidt u in samenwerking met de eindgebruikers door het ontwerpproces. Het volgende staat u hierbij te wachten:

 

  • Taakanalyse. Hierbij worden alle taken geïnventariseerd die met de interface worden uitgevoerd en welk proces daarbij wordt doorlopen. Niet alleen de ‘happy flow’, maar ook afwijkende situaties of calamiteiten worden hierbij onder de loep genomen.
  • Informatie- en bedienmatrix. De informatie- en bedienbehoeften worden per taak geïnventariseerd.
  • Bedienfilosofie. Aan de hand van use cases wordt beschreven hoe de interface moet gaan werken.
  • Schetsontwerp. De bedienfilosofie wordt uitgewerkt in een aantal beeldplaatjes die op hoofdlijnen laten zien hoe de interface moet gaan werken.
  • Voorlopig ontwerp. Na een aantal gebruikerssessies wordt het schetsontwerp uitgewerkt in een voorlopig ontwerp, rekening houdend met bestaande kaders, richtlijnen en normen. Meestal gebeurt dit in de vorm van een clickable prototype. Aan de hand van enkele scenario’s krijgt de gebruiker zo een goede indruk van de werking van de interface.
  • Definitief ontwerp. Het clickable prototype wordt verder geperfectioneerd aan de hand van de meest voorkomende of meest kritieke scenario’s. Dit is tevens het eindresultaat, waarmee de softwareontwikkelaar de interface kan gaan bouwen. Desgewenst schrijven we er een begeleidend rapport bij, maar in onze ervaring brengt het prototype beter over hoe de interface gerealiseerd moet worden dan een tekstuele beschrijving en specificatie.

Specifieke projecten

Interfaces voor brug- en sluisbediening, marifonie en verkeersbegeleiding voor onder ander Provincie Zuid-Holland, Provincie Fryslân en Rijkswaterstaat.