Selecteer een pagina

Toetsen van bruggen op machineveiligheid en human factors

Veel bruggen, sluizen en stuwen zijn op pensioengerechtigde leeftijd in bijna alle regio’s van Nederland. Deze krijgen de komende jaren allemaal een make-over. Sommige worden geheel vervangen, terwijl andere kunnen worden gerenoveerd. Daarnaast vonden afgelopen jaren enkele ernstige ongevallen met beweegbare bruggen plaats. Twee belangrijke redenen om de bestaande bedienbare objecten met het oog op de vervanging en renovatie goed onder de loep te nemen. Niet alleen de civiele constructie, maar juist ook de automatisering en de bediening verdienen hierbij aandacht.

Maar hoe breng je de gebreken van een beweegbaar object in kaart op het gebied van machineveiligheid en human factors? En hoe zorg je ervoor dat het object na vervanging en renovatie voldoet aan alle wet- en regelgeving, de machinerichtlijn, human factors richtlijnen en de laatste inzichten?

ErgoNautica voert eerst een globale scan van uw beweegbare objecten uit, volgens de kaders van wet- en regelgeving, normen (o.a. NEN 6787-1:2020 Ontw. nl Veiligheid van beweegbare bruggen), machinerichtlijnen (o.a. Human factors toetsmethodiek beweegbare objecten 2.0 – Platform WOW ) en ruime projectervaring. Hierna doen we een diepere inventarisatie van de zwaktes die hieruit naar voren komen.

De onderwerpen

 

Machineveiligheid

 

Human factors bedienaar

  • Situatie bij het kunstwerk
  • Bedienruimte
  • Mens-Machine Interface
  • Bediendesk
  • Taakuitvoering
  • Opleiden, Trainen en Oefenen (OTO)
  • Veiligheidscultuur
  • Lerende organisatie

 

Human factors (vaar)wegverkeer

  • (Vaar)wegontwerp bij het object
  • (Vaar)weginrichting bij het object
  • (Vaar)wegomgeving bij het object
  • Verkeerssituatie

Resultaat

Het resultaat is een helder, gestructureerd en handzaam rapport  waarin alle sterktes, zwaktes en aanbevelingen zijn opgenomen op het gebied van machineveiligheid en human factors.